Slyším ze zahrady podivné zvuky, odkládám vařečku a otevírám dveře. Tam
se mi naskytne vskutku mile nemilý pohled. Starostlivá Amálka na jedné straně,
povzbuzující Maty na druhé straně a Vili s obličejem od krve uprostřed!
Matka, beroucí do náručí krvavého benjamínka: „Co se stalo???“
Vili, nečekaně klidný na to, že na čele mu raší boule a na bundu odkapává
červená z rozraženého rtu:
„Spad jsem…“
Obracím se na své starší ratolesti doufajíc, že z nich vymámím
podrobnější verzi.
Maty: „No, víš mamko, ona nešla otevřít branka vzadu na zahradě a Amče a
Vildovi se nechtělo jít celou tu cestu okolo hřbitova a hřiště…“
Ami: „Ale Máťovi taky ne! A tak vymyslel zkratku přes hřbitov…“
Maty: „Ale neboj mamko, nehráli jsme si tam, jen jsme se chtěli potichu
proplížit…“
Ami: „Jenže Vili, když skákal ze hřbitovní zdi, tak dole nějak zakopnul…“
Maty: „A spadnul tak trochu obličejem na hrob…“
Vili: „Jo. A odteď nemám lád hloby!“
Taková klasická historka z našeho vesnického života…
Z dětí nám tu zkrátka rostou samostatní průzkumníci a já mám vlastně
radost, že tomu krásnému, lehce divokému a dobrodružnému dětství ani v dnešní
době ještě tak úplně neodzvonilo. Ačkoli, bez té krve bych se samozřejmě obešla.
Ale je to opravdu tak? Můžou dnešní děti zažívat stejně divoké dětství
jako naše generace?
Když si vzpomenu sama na sebe, kterak jsme trávili velkou část prázdnin s bratránkem
a sestřenicí u našeho taťky, který většinu času vůbec netušil, kde jsme, a že
se třeba právě plavíme na vratkém voru někde uprostřed rybníka nebo prolézáme
kanály pod silnicí, jsem mu za to vlastně neskutečně vděčná.
Na druhou stranu, když si představím, že naše děti provádějí něco
podobného, trochu mě z toho jímá hrůza, protože hodnoceno zpětně mou dospěláckou
optikou, občas jsme prováděli fakt šílené věci a je div, že jsme všichni čtyři
přežili a krev tekla jen občas.
Přesto mě mrzí, že dnes děti mají stále méně příležitostí zažívat něco
podobného, zvlášť ve městech.
Vlastně potom ani není divu, že se raději uchylují k elektronickým hračkám
a hrám ve virtuální realitě, protože když už je rodiče pustí, a oni vyběhnou
ven, většinou tam na ně nečeká žádná parta kamarádů, všichni jsou totiž na
kroužcích a jejich režim podléhá rozvrhu od rána do večera.
Ale kde je volnost a prostor pro objevování světa na vlastní pěst? Kde je
čas na prachobyčejnou nudu, ze které často vznikají ty nejlepší nápady?
Sama v tomhle směru stále hledám tu správnou rovnováhu.
Rovnováhu mezi tím, abych nenechávala děti úplně napospas osudu a zároveň
tím, abych neměla tendenci být jim neustále za zády a organizovat jim veškeré
aktivity.
Obzvláště s tím, jak rostou cítím, že potřebují stále víc času, kdy
nejsou pod neustálým dohledem, kdy mohou zakoušet svobodu a samy testovat svoje
hranice, řešit vzájemné konflikty, lézt na stromy, brodit se potokem a dělat
věci, o kterých bych možná raději ani nevěděla…
A tak mají naše děti minimum kroužků, v naší škole pojímáme odpolední
družinu jako čas pro volnou hru a trávíme ji prakticky celou venku, když mají
děti chuť jít ven samy, snažím se je v tom podporovat a nebrzdit je svými
strachy o jejich bezpečí a na společných výletech a procházkách je mým cílem co
nejméně zasahovat a být s nimi víc jako tichý pozorovatel nebo parťak, než
jako autorita, která stále prudí výkřiky typu: „Tam nelez, spadneš! Dávej
pozor! Opatrně s tou větví! Nenamoč si boty! Neumaž si kalhoty! Neroztrhni
si triko!...“
Jistě, občas potom přijdou s prodřenými koleny nebo rozbitou pusou,
ale kupříkladu já rozhodně nebyla jiná, a beru to tak, že to k dětství zkrátka
patří.
Máte to podobně? Nebo se na dětství díváte spíš z hlediska bezpečnosti
a co největšího snížení rizik?
V každém případě budu ráda, když se o svůj názor třeba v komentáři
podělíte a na závěr tu mám 3 tipy, jak dětem trochu toho dobrodružství dopřát
nebo je v jeho nalézání a prožívání podpořit, i když bydlíte třeba ve
městě a děti se úplně samotné ven pustit bojíte.
Co funguje u nás?
1.
„Neorganizované“ výlety
Přijde mi, že na výlety a procházky
se často chodí za nějakým cílem, hernou, hřištěm či jiným animačním programem.
Jasně, to je fajn, ale co takhle jít občas prostě „jen“ do lesa…
Tam děti vypustit a nechat je být.
Nehonit je, že už musíme jít dál, nebo nestihneme tu prohlídku hradu. Netlačit
na ně, že už nás to na jednom místě nebaví a chceme se posunout.
Zkuste si zamknout pusu na zámek a
reagovat jen na přímé dotazy, ale jinak nezasahovat.
Já sama žasnu, jak se při našich
toulkách dětská fantazie rozehraje…
2.
Nuda
Nechat děti napospas nudě, to se v dnešní
době snadných a rychlých řešení v podobě tabletů a celodenního přísunu
pohádek na déčku, jeví vlastně zbytečné. A pro rodiče občas i náročnější,
protože hláška: „Mamí, já se nudím, co mám dělat?“ opakovaná vytrvale každé dvě
minuty, dokáže člověka docela vyprudit.
Nicméně, alespoň jednou za čas se vyplatí
vytrvat, nevymýšlet spásný program a nechat zkrátka děti, aby samy přišly na
to, co by mohly dělat.
Z nudy se často rodí ty nejlepší
nápady a byla by škoda o ně děti připravit.
3.
Bojovky
Jsou dny, kdy se dětem nikam nechce
nebo jsou se skupinou kamarádů a potřebují trochu popostrčit, aby se jejich
nuda nepřetavila v činnost veskrze destruktivní, případně chvíle, kdy máme
chuť dopřát si trochu společného dobrodružství a přesně to jsou okamžiky, kdy
přicházejí na řadu bojovky, stopovačky a honby za pokladem.
Můžou děti inspirovat spíš k hraní
živých her než těch virtuálních, motivovat je třeba na delší túře k postupu
vpřed a celkově jim pomoci rozehrát fantazii a při luštění třeba procvičit i
mozek.
Skvělý článek.
OdpovědětVymazatDěkuju :-)
Vymazatkdyž se nudí a ptá se, co má dělat, pomáhá navrhovat práci.
OdpovědětVymazatod té buď raději zmizí k vlastní zábavě, nebo ji přímo na vlastní zábavu přetvoří :)