Včera jsem se tak trochu navážela do školního vzdělávacího
systému. Dostalo se mi ujištění, že ne všichni učitelé jsou špatní, že ne
všechny děti jsou ze školy zpruzené a že moje ostrá slova nejsou tak úplně
namístě.
Chápu. A rozhodně nechci tvrdit, že každý učitel je
sadistický vrahoun dětské přirozenosti.
Ale to nic nemění na tom, že svoje děti do klasické základní školy
posílat nechci.
A proč?
Pro člověka je naprosto přirozené se učit. Primárně je také
učení spjato s libými pocity. Předškolní děti se učí rády. Všechno je zajímá.
Potřebují vědět co, jak a proč.
„Maminko, jak se nebe nabíjí elektřinou, aby mohla být
bouřka?“
„Maminko, na co jezdí tank?“
„Maminko, co je to za
písmeno a jak se anglicky řekne letadlo?“
Děti se ptají, zajímají, zkoumají a objevují. Nikdo je k tomu
nemusí nutit a dokonce ani motivovat.
Ale pak přijde škola.
A tam se odehraje změna, kterou krásně popsala psycholožka a
lektorka Společnosti pro mozkově kompatibilní vzdělávání Jana Nováčková ve své
přednášce s názvem Jak se z touhy učit se stane sběratelství známek.
Děti nastoupí do školy a na jejich přirozenou touhu po učení
se, je rázem zapomenuto. Vnitřní motivace a hlad po nových informacích,
zkušenostech a zážitcích, je nahrazena motivací vnější. Když jsem byla v první
třídě já, dostávali jsme za odměnu do sešitku razítka. Pak přišla hrozba v podobě
černých puntíků a nakonec klasika. Známky.
Netrvá to dlouho a děti se přestávají učit proto, že by je
to bavilo, že by se danou informaci chtěly dozvědět, ale proto, aby dostaly
jedničku. A samozřejmě, aby nedostaly pětku, protože z toho by doma mohly
mít průšvih.
Podle Jany Nováčkové tenhle proces trvá jen šest týdnu.
Šest týdnů stačí k tomu, aby děti přestalo učení bavit.
Ti nejodolnější prý vydrží do Vánoc.
Pak tu máme neschopnost školy reagovat na individualitu
každého dítěte. Škola chce pěkně všechny nacpat do jednoho mustru. Ať všichni
umí to samé, ať pěkně píší testy, ať se statistiky pyšní samými kladnými čísly…
Děti často, místo aby rozvíjely to, co je baví a v čem jsou
dobré, vynaloží většinu své energie k tomu, aby se v tom, co jim
nejde a co je nebaví, staly alespoň průměrnými. Nedejbože, když jsou dobré
třeba v tak neperspektivních „předmětech“ jako je výtvarná nebo hudební
výchova. To přeci k ničemu není. Raději ať se pěkně šprtají něco „pořádného“.
Netvrdím, že je to tak všude a že takhle smýšlejí všichni
učitelé či rodiče. Ale je to tak až příliš často na to, aby mě to nechávalo
klidnou.
A co školní stres? Je opravdu nezbytné zatěžovat jím už
prvostupňové děti? Motivovat je vzájemným soutěžením? Pětiminutovkami? Diktáty?
Možná jsem citlivka, ale ještě teď se mi svírá žaludek, když
si vzpomenu na páteční matematické soutěže ve druhé třídě. Stály jsme seřazení
za sebou v uličce, rozdělení na řadu u okna, uprostřed a u dveří a paní
učitelka na nás pálila příklady. Ten, kdo první odpověděl, se mohl přesunout na
konec své řady. Vyhrála řada, která se jako první celá prostřídala. Nikdy jsem nestíhala.
Spolužáci v mojí řadě na mě pokřikovali a já nemohla spočítat ani kolik je dva plus dva, jak jsem
byla vystresovaná.
K matematice jsem si už nikdy nezískala kladný vztah. Z počítání
mám osypky doteď.
Ale tohle já pro svoje děti nechci.
Nechci, aby se učily pro známky. Nechci, aby měly učení
spojené se stresem, kterého je ve školních lavicích fůra.
Poslední dobou se debaty o škole, vzdělávání a potřebných
reformách rozjíždí na mnoha frontách. (Součástí nového Respektu 35/2014 je kupříkladu příloha Učit jinak.) A s kritikou se zapojují i učitelé.
Jsem za to ráda. Mám dojem, že školství by potřebovalo projít změnami. Jak to
udělat? Nevím.
Ale prozatím můžu začít u sebe, u svých dětí, a hledat pro nás tu
nejlepší možnost. Je to domácí škola? Založení komunitní školy? Škola typu
montessori? Nebo snad unschooling?
Zatím si nejsem jistá. Ale věřím, že na to přijdu.
Všichni přeci chceme pro naše děti to nejlepší. Ale možná je
to pro každého něco jiného :-)